Porównanie kontrolerów DENON Mc7000 i Numark NS6II

Choć DENON DJ i Numark należą do tej samej rodziny firm o nazwie InMusic, to póki co, produkują własne, konkurujące ze sobą urządzenia. Poniżej porównamy dwa kontrolery spod szyldu obu producentów: DENON MC7000 i Numark NS6II. Wybór padł na te urządzenia, ponieważ są one w zbliżonej cenie i oferują podobne funkcje. Oba kontrolery umożliwiają bezpośrednie sterowanie czterema wirtualnymi deck-ami oprogramowania SERATO DJ i do obu można podłączyć dwa komputery oraz dwa mikrofony.

Denon MC7000


Numark NS6II



Wymiary i waga kontrolerów DJ

Numark NS6II jest lżejszy od DENONA MC7000 o 2,8 kg i węższy o 9,6 cm. Dla mobilnych DJ-ów może mieć to kluczowe znaczenie, ponieważ jeżeli doliczymy do tego jeszcze wagę większego case-a, to może się okazać, że transport MC7000, szczególnie nad ranem, po pracowitej nocy, będzie sporym wyzwaniem.

wejścia NS6II i mc7000


DJ Mikser

DENON MC7000 posiada 4-kanałowy, w pełni niezależny mikser, natomiast do NS6II możemy podłączyć (do kanału 3 i 4) tylko dwa zewnętrzne źródła dźwięku.
Tłumiki kanałowe w MC7000 przesuwane są z wyczuwalnym oporem, natomiast w NS6II nie stawiają oporu i pracują podobnie jak Crosfader. Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady. W MC7000 będzie nam trudniej przypadkowo zwiększyć poziom natężenia dźwięku w danym kanale, ale też bardzo szybkie przesuwanie tłumików będzie utrudnione. Natomiast w NS6II z szybkim przesuwaniem tłumików nie będziemy mieć najmniejszych problemów, ale przypadkowe przesunięcie Chanel Fadera będzie łatwiejsze. Tłumiki kanałowe w MC7000 sprawiają wrażenie solidniejszych i lepiej zabezpieczonych przed kurzem gumowym, a nie filcowym, jak w NS6II, materiałem.
W centralnej części miksera MC7000 usytuowano sekcje: Master, Booth, Phones oraz Sampler, natomiast w NS6II sekcje Master i Booth umieszczono w górnej części, z prawej i lewej strony. Sekcja Phones jest umieszczona, w trudniej dostępnym miejscu, na panelu przednim, a sekcji Sampler nie ma wcale.

Numark NS6II Denon MC7000


Wskaźniki poziomu sygnału w MC7000 są dłuższe (10-punktowe) i trójkolorowe (zielone, pomarańczowe, czerwone), natomiast w NS6II krótsze (5-punktowe) i dwukolorowe (czerwone, białe).
Regulatory Level, High, Mid, Low oraz Filter w MC7000 są rozmieszczone w większej odległości od siebie, co powoduje, że dostęp do nich jest poręczniejszy, natomiast regulatory w NS6II są za to lepiej wykonane (szczególnie regulator Filter) i są czułe na dotyk – po wybraniu odpowiedniej funkcji, dotykając regulatory korektora możemy wycinać dane częstotliwości.


Sekcja mikrofonowa

Kanały mikrofonowe w MC7000 zostały wyposażone w Echo, Talk Over oraz przyciski On/Off, których niestety brak w NS6II. O ile brak funkcji Echa i Talk Over można jakoś przeboleć, tak pominięcie w kanałach mikrofonowych przycisków On/Off, umożliwiających szybkie włączenie i wyłączenie mikrofonów, jest dużą niedogodnością i wymusza używanie mikrofonów z włącznikiem.
Sekcje MIC 1 i MIC 2 w MC7000 zostały rozmieszczone oddzielnie, z lewej i prawej strony na panelu górnym, natomiast w NS6II znajdują się na panelu przednim, gdzie nie są tak szybko dostępne.

Kontroler numark ns6II


MC7000 posiada wejścia mikrofonowe typu Combo (XLR lub Jack) i Jack, natomiast w NS6II oba wejścia zrealizowano na złączach Jack. NS6II na każdym kanale mikrofonowym posiada dwupunktową korekcję (HIGH, LOW) natomiast MC7000 dwupunktową korekcję posiada tylko na kanale MIC 1, a kanał MIC 2 wyposażono w regulator Tone.
Mikrofony w MC7000 możemy wysterować do o wiele większego poziomu niż w NS6II. Przedwzmacniacze mikrofonowe w NS6II nie dają zadawalającego poziomu sygnału. Żeby uzyskać jako taki poziom wzmocnienia mikrofonu w NS6II musimy ustawić regulator Mic Level niemal na 100% i podobnie zrobić z regulatorem Master. Równocześnie niezbędne będzie skręcenie regulatorów Gain w poszczególnych kanałach liniowych, w przeciwnym razie muzyka w stosunku do mikrofonu będzie odtwarzana nieproporcjonalnie głośno.
Biorąc to wszystko pod uwagę, sekcje mikrofonowe w MC7000 są wyższej jakości, znacznie bardziej rozbudowane i łatwiej dostępne niż u konkurenta. Można wręcz pokusić się o stwierdzenie, że sekcje Mic w NS6II dołożono na zasadzie, żeby w ogóle były, niż żeby odpowiednio spełniały swoją rolę.


Jogi

O ile MC7000 w wielu aspektach przewyższa NS6II, to w kwestii Jog-ów, zdecydowanie ustępuje pola konkurentowi. Choć Jogi w MC7000 są solidne i dobrze wykonane, to umieszczone dookoła nich pierścienie, z rażącymi w oczy niebieskimi diodami powodują, że ich użytkowanie jest niekomfortowe. Sytuacja nieco się poprawia, kiedy używamy 3 i 4 deck, wtedy świeci się tylko jedna dioda, ale najczęściej jednak będziemy grać na decku nr 1 i 2, gdzie świecą się wszystkie diody pierścienia oprócz jednej, odwzorowującej aktualne położenie ścieżki. Dla DJ-ów, lubiących zaciemnione stanowiska pracy, rażący w oczy ledowy pierścień, utrudniający obserwację niektórych funkcji kontrolera, może okazać się barierą nie do przeskoczenia.
Brak wyświetlaczy na Jogach, które oferuje konkurencja i to w tańszym modelu powoduje, że MC7000 pod względem Jog-ów, zdecydowanie przegrywa z NS6II. Jogi w NS6II są bardzo dobrej jakości, wyglądem nieco przypominają płytę winylową. Wyświetlacze są duże i czytelne oraz doskonale się sprawdzają. Dzięki nim nie musimy stale wpatrywać się w ekran komputera i możemy skupić się na kreatywnym graniu. Skreczowanie jest też o wiele przyjemniejsze, gdyż nie oślepiają nas diody, jak w MC7000, a odwzorowanie położenia ścieżki utworu działa doskonale. Ponadto nie zasłonimy sobie ręką punktu położenia ścieżki, ponieważ znajduje się on w centrum Joga, a nie na zewnątrz, jak w MC7000.
Jeżeli chodzi o skrecz, to w NS6II Pitch Fader jest nieco przesunięty w dół w stosunku do Joga, co zmniejsza możliwość zahaczenia o niego dłonią. Natomiast w MC7000, Pitch Fader jest na wysokości Joga i istnieje nieco większe prawdopodobieństwo, że o niego zahaczymy podczas skreczu.

Jog NS6II MC7000


Z wyświetlaczy na Jogach dowiemy się, który deck jest aktywny, ile czasu pozostało do końca utworu lub upłynęło od jego początku (funkcja przełączana), jaka jest wartość BPM, Pitch i Pitch Range oraz, czy jest załączona funkcja Keylock. Doskonale jest również wizualnie odwzorowane, za pomocą białego pierścienia, położenie utworu w czasie, a przed końcem utworu pierścień miga. Tego wszystkiego niestety brakuje w MC7000.


Sekcja LOOP

MC7000 posiada oddzielną sekcję Loop (Auto Loop), co jest bardzo dobrym rozwiązaniem, ponieważ mamy do niej natychmiastowy dostęp. W NS6II funkcje Loop i Auto Loop są dostępne za pomocą Pad-ów, ale po wybraniu ich dedykowanymi przyciskami. Podczas używania jednej z ww. funkcji, tracimy dostęp do pozostałych, które oferuje sekcja Padów. Pod tym względem MC7000 daje nieco większe możliwości.


Sekcja FX

Sekcje FX są podobnie zrealizowane w obu kontrolerach z tym, że NS6II posiada regulatory pojemnościowe (funkcja przełączana), za pomocą których możemy, poprzez naciśnięcie odpowiedniej gałki, szybko włączyć lub wyłączyć dany efekt lub kilka efektów jednocześnie, tak więc możliwości kreatywnego używania sekcji FX są większe niż w MC7000. Warto też wspomnieć o bardzo praktycznej funkcji regulatora TAP. Otóż jego naciśnięcie spowoduje ustawienie wartości BEATS efektu - na wartość 1. Dzięki tej funkcji operując regulatorem TAP nie będziemy musieli wpatrywać się w ekran komputera.


Shift

Porównując MC7000 i NS6II warto zwrócić uwagę na położenie przycisku Shift, który w połączeniu z innymi przyciskami umożliwia dostęp do różnych funkcji, jak np. cofnięcie utworu do Cue Point, czy włączenie i wyłączenie funkcji Sync. NS6II przycisk Shift ma umieszczony w pobliżu przycisku Sync i Cue, dzięki czemu powyższe funkcje możemy wybrać jedną ręką. W przypadku MC7000 przycisk Shift jest umieszczony w znacznej odległości od Sync i Cue i osoby o mniejszych dłoniach będą musiały używać dwóch rąk.


Needle Drop

MC7000 ma dłuższą ścieżkę odwzorowania utworu niż NS6II, ale w obu urządzeniach działają one podobnie.


Select / Load

MC7000 ma dwa dedykowane regulatory Select/Load przypisane do dwóch stron kontrolera, natomiast NS6II jeden centralny. Sposób ładowania utworów jest nieco inny w obu kontrolerach, ale w każdym z nich ta sekcja działa bardzo dobrze.


Sekcja PAD

Sekcja Pad-ów w obu kontrolerach prezentuje się bardzo dobrze. MC7000 ma duże Pady w całości podświetlone, natomiast NS6II nieco mniejsze z subtelniejszym podświetleniem ich brzegów. Zarówno w jednym, jaki i w drugim przypadku są one świetnie wykonane i sprawdzają się doskonale. Funkcje Padów są bardzo podobne.

Pad NS6II MC7000




Sortowanie listy utworów

Dzięki dobrej lokalizacji dedykowanego przycisku Sort, w MC7000 możemy sortować listę utworów wg BPM, Key, Artist i Title jedną ręką. Natomiast NS6II nie został wyposażony w przycisk Sort. Do sortowaniu utworów przeznaczony jest przycisk Shift, który w tym przypadku jest w znacznej odległości od innych przycisków i zmiana sposobu sortowania wiąże się z każdorazowym użyciem obu dłoni.


Inne funkcje

Generalnie MC7000 jest kontrolerem bardziej rozbudowanym, który posiada więcej dedykowanych różnym funkcjom padów i regulatorów, umożliwiających szybki dostęp. Nie oznacza to jednak, że podobnych funkcji nie ma NS6II, tylko są one bardziej ukryte, jak np. funkcja Flip, Beat Grid, Pitch ‘n Time. Nie wszyscy użytkownicy NS6II wiedzą, że ich kontroler posiada np. funkcję Fader Start, o której nie wspomniano w instrukcji obsługi, i nie umieszczono o tym żadnej informacji na kontrolerze, tak jak jest to w przypadku MC7000. Co więcej, jeżeli podczas wyciszania utworu naciśniemy Shift, to utwór po wyciszeniu wróci do ustawienia początkowego. Takich kruczków i sztuczek NS6II posiada więcej, w MC7000 są one bardziej uwidocznione.


Podsumowanie testu kontrolerów DENON i Numark

Jakość wykonania obu kontrolerów jest bardzo dobra, z małym wskazaniem na DENONA, którego produkty pracują niezawodnie latami – przynajmniej takie są nasze doświadczenia. Z drugiej strony NS6II, to następca sprawdzonego w bojach starszego brata NS6. Firma Numark, choć może nieco mniej popularna w Polsce niż DENON, jest jednym z największych producentów sprzętu DJ-skiego, o uznanej renomie, niejednokrotnie wyznaczającej nowe trendy w branży. To właśnie NS6 był pierwszym na świecie kontrolerem z mikserem 4-kanałowym. Z kolei Numark NS6II jest jednym z pierwszych kontrolerów wyposażonym w tak rozbudowane wyświetlacze na jogach i pokrętła pojemnościowe. O ich jakość i niezawodność możemy być spokojni ponieważ zostały sprawdzone w innych modelach. Pamiętajmy również, że zarówno DENON, jaki Numark należą do tej samej rodziny - InMusic. Jeżeli chodzi o kraj producenta, w przypadku MC7000 są to Chiny, natomiast NS6II produkowany jest na Tajwanie.
Szukając opinii na temat obu kontrolerów (głównie na zagranicznych stronach) natrafimy na wiele pozytywnych recenzji zarówno DENONA, jak i Numarka. Więcej recenzji i opinii ma Nurmak, co jest związane z jego większą popularnością za oceanem. Niemniej jednak oba kontrolery zasługują na uwagę, a wyboru musi dokonać sam zainteresowany.


Nasz typ - Numark NS6II

Nasz wybór, choć od lat jesteśmy fanami marki DENON, padł na Numark NS6II. Zdecydowały o tym Jogi z bardzo praktycznymi wyświetlaczami, które pozwalają na lepszą kontrolę skreczu i umożliwiają oderwanie wzroku od komputera. Również bardziej stonowane podświetlenie kontrolera i klasyczny, elegancki designe zrobił na nas lepsze wrażenie. Wygląd DENONA MC7000 jest zbliżony do Pioneera DDJ SX-3, natomiast Numark NS6II ma swój styl, który bardzo nam się spodobał. Nie bez znaczenia były też mniejsze gabaryty NS6II i mniejsza waga, co w przypadku mobilnych DJ-ów może mieć bardzo istotne znaczenie. Warto też wspomnieć o pojemnościowych regulatorach FX i EQ, które są bardzo fajnie wykonane i umożliwiają kreatywne miksowanie. Regulator filtra to nasz numer jeden, jeżeli chodzi o tego typu regulatory. Jest naprawdę świetny. Choć NS6II nie posiada tylu dedykowanych przycisków, co DENON MC7000, to i tak zaskakuje nas możliwością obsługi dodatkowych wtyczek Serato DJ, takich jak np. Flip, Pitch 'n Time, czy Beat Jump.


Kontroler numark ns6II


Piętą Achillesową NS6II są natomiast sekcje mikrofonowe. Ich poziom wzmocnienia pozostawia wiele do życzenia, co powoduje, że korzystanie z kanałów mikrofonowych traci sens. Brak dedykowanych włączników On/Off, to nieprzemyślana oszczędność, która nie powinna mieć miejsca. Rozwiązaniem może się okazać podpięcie małego miksera lub przedwzmacniacza mikrofonowego, pod jeden z dwóch niezależnych kanałów NS6II, do których podłączymy mikrofony. Jeżeli nie chcemy tracić jednego kanału miksera na mikrofony, to zarówno NS6II, jak i mikrofony możemy wpiąć w mały mikser, który zostanie podłączony do systemu nagłaśniającego. Przed zakupem NS6II warto zrobić test sekcji mikrofonowych i sprawdzić, czy będą one wystarczające do naszych potrzeb.
Kolejną niedogodnością jest brak dedykowanych, osobnych przycisków do sekcji AUTO LOOP, dzięki którym szybko możemy zrobić pętlę. Funkcja ta jest dostępna po jej wybraniu dedykowanym przyciskiem. Z drugiej strony kontroler ma mniejsze wymiary, a to dla mobilnych DJ-ów może okazać się istotniejszą cechą.
Numark NS6II nie posiada także osobnego regulatora wzmocnienia dla sekcji SAMPLER, ale ten problem można rozwiązać przypisując SAMPLER do dowolnego kanału lub sumy.

Zapoznaj się z innymi testami kontrolerów opracowanymi przez DJ & SOUND:
- Roland DJ-707m
- RANE ONE


Jeżeli chcesz dowiedzieć się o kolejnym teście polub nas na FB!